Doa

"Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu Dhuha-Mu, Kecantikan ialah kecantikan-Mu, Keindahan itu keindahan-Mu, Kekuatan itu kekuatan-Mu, Kekuasaan itu kekuasaan-Mu, dan Perlindungan itu perlindungan-Mu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah waktu Dhuha-Mu keagungan-Mu, keindahan-Mu, kekuatan-Mu dan kekuasaan-Mu, Limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh." Amin

Jumaat, 19 April 2013

9 Tips Mengawal Tekanan Darah Anda


Diet yang boleh memainkan peranan dalam mengawal dan menyembuhkan tekanan darah tinggi dengan berkesan?
Ya dan ramai orang mengabaikan mengenai diet mereka dan mereka lebih tumpuan yang lebih pada ubat-ubatan. Ingat bahawa ubat-ubatan digunakan untuk meluaskan arteri atau melambatkan kadar jantung dan mereka hanya menyembunyikan masalah sebenar tekanan darah tinggi.

Anda mesti tahu tekanan darah tinggi yang boleh disembuhkan secara semulajadi dengan menukar tabiat pemakanan anda, dengan mengambil makanan tambahan dan mineral yang betul dan melakukan senaman yang teratur.


Berikut adalah mudah 9 tips diet untuk mengawal tekanan darah tinggi anda

1. Sarapan tinggi serat - serat dalam diet anda adalah sangat penting dan ingat untuk makan bijirin dengan minimum 5 gram serat dan ia juga adalah pilihan yang baik sebagai snek.

2. Sayur-sayuran dan buah-buahan - ia mengandungi serat larut air yang boleh membersihkan toksin, kolesterol dan plak. Juga sayur-sayuran dan buah-buahan yang berwarna-warni mengandungi fitokimia yang amat berguna.

 

 
3. Kacang - mereka adalah sumber yang baik kedua-dua protein dan serat. Anda boleh mendapatkan mereka dalam tin atau mentah dan cuba untuk menambah dalam salad dan sup anda.

4. Minyak - anda perlu berhati-hati dengan minyak dan sentiasa menggunakan minyak yang diperolehi daripada tumbuh-tumbuhan. Bukannya menggunakan mentega anda lebih baik menggunakan safflower, bunga matahari dan minyak zaitun.

5. Kacang - mereka mengandungi lemak monotaktepu dan makan mereka dan bukan keropok snek dan kerepek yang mengandungi lemak Trans dan tepu.

6. Ikan - ini adalah sangat baik untuk dimakan kerana ia mengandungi asid lemak omega-3 yang dikatakan asid lemak sihat jantung dan dalam salmon kategori ini adalah pilihan yang baik.


Omega-3
7. Daging - ayam adalah pilihan yang lebih baik dalam kategori ini dan juga membuang kulit sebelum memasak.

8. Roti (gandum) - ia adalah sangat penting untuk mengambil produk serat roti kaya dan gandum dan memilih roti yang mempunyai sekurang-kurangnya 3 gram serat pemakanan setiap keping.

9. Produk Diary - dalam kategori ini dikurangkan dan lebih penting lagi produk tenusu tanpa lemak akan mengurangkan plak dan tahap kolesterol anda.

ambil perhatian: mengurangkan pengambilan garam dalam makanan anda dan memastikan bahawa pengambilan natrium yang rendah dikekalkan dengan baik.


 


 --->> PM admin untuk maklumat lanjut.                         
Pengedar Shaklee anda :

Yana Ramli

FB  : www.facebook.com/AD2uGudmomma

Phone : 014-9385196 

Email : ad2ugudmomma@yahoo.com
 


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...