Doa

"Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu Dhuha-Mu, Kecantikan ialah kecantikan-Mu, Keindahan itu keindahan-Mu, Kekuatan itu kekuatan-Mu, Kekuasaan itu kekuasaan-Mu, dan Perlindungan itu perlindungan-Mu. Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah waktu Dhuha-Mu keagungan-Mu, keindahan-Mu, kekuatan-Mu dan kekuasaan-Mu, Limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh." Amin

Isnin, 15 April 2013

Perlu Ke Saya Mengambil Antioksidan?



Apa Itu Radikal Bebas?

Radikal bebas adalah molekul yang kekurangan satu elektron, dan membuat molekul tersebut menjadi tidak stabil dan selalu berusaha mengambil elektron dari molekul atau sel lain. Radikal bebas dapat dihasilkan dari hasil metabolisme tubuh dan faktor luaran seperti asap rokok, hasil penyinaran ultra ungu, zat kimia dalam makanan dan bahan pencemar lain. Penyakit yang disebabkan oleh radikal bebas bersifat kronis, iaitu diperlukan masa waktu bertahun-tahun untuk penyakit tersebut menjadi nyata. Contoh penyakit yang sering dihubungkan dengan radikal bebas adalah serangan jantung dan barah. Untuk mencegah atau mengurangi penyakit kronik karena radikal bebas diperlukan antioksidan.

Sebenarnya, tubuh manusia dapat meneutralisasi radikal bebas ini, hanya saja bila jumlahnya terlalu berlebihan, maka kemampuan untuk menetralisirnya akan semakin berkurang. Merokok, misalnya, adalah kegiatan yang secara sengaja memasukkan pelbagai racun kimia yang bersifat radikal bebas ke dalam tubuh. Tubuh manusia dibentuk untuk menerima asupan yang bersifat alamiah, sehingga apabila menerima masukan seperi asap rokok, akan berusaha untuk mengeluarkan pelbagai racun kimia ini dari tubuh melalui proses metabolisme, tetapi proses metabolisme ini pun sebenarnya menghasilkan radikal bebas. Pada intnya, kegiatan merokok sama sekali tidak berguna untuk tubuh, walaupun dapat ditemui perokok yang berusia panjang.


Radikal bebas yang mengambil elektron dari sel tubuh manusia dapat menyebabkan perubahan struktur DNA sehingga timbullah sel-sel mutan. Bila perubahan DNA ini terjadi bertahun-tahun, maka dapat menjadi tekanan oksidatif yang menimbulkan berbagai penyakit kronis seperti kanker, penyakit jantung, dan alzheimer. Tubuh manusia, sesungguhnya dapat menghasilkan antioksidan tetapi jumlahnya sering sekali tidak cukup untuk menetralkan radikal bebas yang masuk ke dalam tubuh, dan juga ada beragam antioksidan yang tidak dapat dihasilkan dari tubuh tetapi harus melalui makanan. Sering sekali, zat pemicu yang diperlukan oleh tubuh untuk menghasilkan antioksidan tidak cukup dikonsumsi. Sebagai contoh, tubuh manusia dapat menghasilkan glutathione peroxidase, salah satu antioksidan yang sangat kuat, hanya saja, tubuh memerlukan pengambilan vitamin C sebanyak 1,000 mg untuk mendorong tubuh menghasilkan glutahione peroxidase ini.
info:wikipedia.org



Kita mungkin sering mendengar antioksidan kita, namun sudah pahamkah kita akan manfaat dari khasiatnya bagi tubuh ? Penjelasan berikut akan membantu anda untuk lebih mengenal tentang apa ,cara kerja ,manfaat dan jenis antioksidan.


Antioksidan adalah zat yang dapat mencegah atau menghambat proses oksidasi, sementara bagi tubuh manusia ,antioksidan merupakan senyawa-senyawa yang melindungi sel dari efek berbahaya radikal bebas.

Proses ini terjadi dimana-dimana termasuk dalam tubuh kita.
Buah apel yang berubah warna menjadi coklat dan minyak goreng yang setelah dipakai menjadi berbau tengik adalah contoh proses oksidasi.

Dalam tubuh kita terdapat sekitar 50 Triliun sel. Dalam setiap sel ini terjadi reaksi metabolisme kompleks untuk menunjang kehidupan kita. Banyak reaksi metabolisme tersebut yang melibatkan oksigen ,menghasilkan melekul-melekul radikal bebas (hidroksil atau peroksida).

Gaya hidup tidak sehat seperti merokok ,stres ,konsumsi obat ,polusi lingkungan ,pengaruh zat kimia tertentu pada tubuh ,radiasi dan sebagainya akan membuat radikal bebas ini berlebih dalam tubuh dan dapat menyebabkan penuaan ,kanker ,tumor dan berbagai penyakit lain.

CARA KERJA ANTIOKSIDAN :
Antioksidan bekerja dengan cara menghentikan proses oksidasi.
Antioksidan dikategorikan menjadi dua golongan utama yaitu yang larut dalam air dan larut dalam lemak.


PENCEGAHAN??
Untuk mencegah radikal bebas menyerang sel kita adalah sukar. Tapi, ini tidak bermakna kita tidak boleh menghalang radikal-radikal bebas ini dari terus merosakkan sel. Berdasarkan contoh di atas, pengambilan antioksidan dapat menyekat aktiviti radikal bebas ini.

ANTIOKSIDAN..APA SUMBERNYA??
Terdapat banyak sumber makanan yang mengandungi antioksidan, termasuklah sayur-sayuran, kekacang, minyak ikan, bawang putih dan lain-lain.Perlindungan terhadap radikal bebas ini perlukan berterusan dan konsisten untuk mengekalkan tahap kesihatan yang optimum. Kini, pelbagai supplement telah diproses utnuk memudahkan kerja anda melindungi diri sendiri dan orang tersayang...!

Berikut adalah beberapa supplement yang merupakan antioksidan.

Ada 2 pilihan sama ada pengambilan Vitamin A,C & E  ATAU all in sebotol VIVIX.
PM saya untk special price.


 --->> PM admin untuk maklumat lanjut.                         
Pengedar Shaklee anda :

Yana Ramli

FB  : www.facebook.com/AD2uGudmomma
Phone : 014-9385196 

Email : ad2ugudmomma@yahoo.com

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...